Skip to content

Garmin Zumo XT

Last updated on 31.5.2020

Otsikonmukainen suunnistusapulaite tuli hankittua. Ihminen kun tahtoo vaan tietää, mitä ympärillä on ja jos jossain on tie, viekö se suurinpiirtein oikeaan suuntaan, eli voisiko vaihtoehtoinen reitinmuodostus syntyä yllättävää kautta.

Katotaan nyt, mitä sieltä tulee, Automasa käsittelee viikonlopun ylitse itse pakettia ja Posti kuljettaa.

Vaan on ne vehkeitä. Manuaalin ja nettivideoiden suunnattoman viisauden sivistämänä tiedän jo nyt kertoa, että laite osaa, tietyillä markkinoilla ym ym ym, näyttää mm liikennekameroiden ja satelliittien kuvia.

Jälempi ominaisuus kiinnostaa, ihan jo sen vuoksi, että osaa vähän hahmottaa reittiä ja ympäröivää maisemaa toisiinsa, kun voi verrata näkymiä. Helpottaisi useasti suunnistusta oudommassa ympäristössä, jos on vähän reitti, niin kuin silleesti, hakusessa?

Sinällään mielenkiintoista, että laitteesta ei oikein ole nettimateriaalia käytettävyydestä oikeissa ajotilanteissa ja reissuissa. Erilaisia pakettien purkuja ja ominaisuuksien esittelyasennusvideoita ja rypemiskuvitettuja ostohousujen pukemismateriaaleja kyllä löytyy senkin edestä.

Mainosten ja videoiden perusteella näyttöä pystyy ropaamaan kinnaskädellä ja näkyy aurinkoisessa päivässä. Mitkä ovat kyllä tosi iso parannus kännykän/tabletin näyttöön, joilla on tähän asti pärjäilty. Kun on ollut pakko. Henkisesti olen varautunut rakentelemaan aurinkosuojaa, jos todellisuus tässä kotimaisessa kesässä on toinen.

Ensinnä asetuksista kyllä poistuu, kuten tähänkin asti, liikennekameroiden varoitukset. Turhaa huutoa joka tolpalla, ja laitehan ei tiedä, missä niistä on kamera, eli lopulta niistä turhista varoituksista ei jaksa edes välittää ja tulee napattua tahaton selfie, jota ei voi edes jakaa mihinkään. Saatikka näiden uudenmallisten lisääntyminen, kun ne saavat nopeustiedon jo sen verran etäältä, että peli on menetetty heti kättelyssä, jarruttelu hetkeä ennen ei einä auta.

Ylinopeusvaroitus saa jäädä, jos osoittautuu ajantasaiseksi. Aika näyttää, miten hyvin se on hoidettu, eli päivitykset tieolosuhteista liikkuvat laitteeseen asti.

Kivoja ominaisuuksia, jos nyt vielä joku pitää mainita, on ainakin se, että laite osaa päivittää itsensä WIFI-verkon ylitse itsenäisesti. Yhden tomtom-päivitysrumbataistelun vierestä seuranneena se on vähintäänkin kriittinen ominaisuus. Vapaita WIFI-verkkoja on nykyään vähän kaikkialla, niin ei jää luurin yhteyksien varaan yksinään.

Lisäkikakkareosastossa olisi tarjolla mm lämpömittaria ja rengaspaineen valvontasysteemiä. Nyt eivät innostus ja kiinnostus oikein kohtaa tarjontaa, niin ei niistä nyt enempää. (ellei sitten saa jostain palikoita lainaan testiin, niin sitten?)

Se kyllä täytyy sanoa, että noinkin hintavaksi vempeleeksi, 549€, myyntihinta vähän kaikkialla luokkaa 499€, sen ”mukana” toimitettava manuaali, eli sähköisenähän se tulee ja itte pitää netistä osata ladata, tai laitteesta lukea, niin se on vähintäänkin huonosti tehty.

Kunhan saan laiteen käpäliin, niin aiheesta lisää.

Sitten ne varusohjelmat.
Niitä ilman ei nykyään taida saada oikein mitään vehjettä?

Läppäriin latasin jo pari varusohjelmaa odottamaan laitetta. Niitä pääsee ropaamaan kunnolla, vasta kun on parittanut laitteen koneen kanssa, niin siten ja lähemmin. Garminin Basecamppia olen joskus ropannut, Garmin Express on uusi tuttavuus. Mutta niihin syventyminen vaatii sen laitteen, eli tämä Helluntaipyhä menee nyt ihan vain odotellessa ja suunnitellessa tulevia

Mutta mitä sitä tuli tilattua? Se selviää lähipäivinä, sitten asennus ja koeponnistelua pää- ja sivuteillä. Jos saisi vaikka tehtyä videona?

Published inLaitetestiTeknologia