Skip to content

Maistiaisia: Garmin Zumo XT

Last updated on 20.7.2020

Selvennykseksi: olen ostanut omilla rahoillani tämän testilaitteen ihan itselleni, eli esitetyt mielipiteet ihan omaa käyttäjäkokemusta, ilman sarvia ja hampaita, tai maksettua painotusta suuntaan tai toiseen

Lisäselvennykseksi vielä toinen juttu: koko tähän kirjattu kokemus ja
kertomus soveltuu ja perustuu vanhempaan firmikseen,
eli 11.7. 2020 tullut isohko päivitys pisti käytännössä koko pelin uusiksi,
sen verran monta juttua muuttui aivan olennaisesti.

Opetellaan nyt ensin elämään arkea ja pyhää tämän uuden kanssa ja palataan sitten asiaan tarkemmin.

Aluksi

Tuon aikaisemmin tulleen härvelin kanssa on nyt temuttu nelisen tuhatta kilometriä pitkin maata, sivuteitä mm Venäjän rajaa pitkin ja käyty vähän etäämmälläkin.

Tässä nyt päälimmäisiä tuntemuksia. Syvempää analyysiä tulee loppukaudesta.

Kiusallisesti juuri edellisen reissun päälle, eli lauantaina 11.7. kojeeseen tuli iso päivitys, eli nämä nyt kirjaillut käyttökokemukset perustuvat vanhaan firmikseen ja mitä muuta siinä päivityksessä tulikaan uutta. Niitä ei ole vielä testattu. Harmittavasti Garmin ei välitä suorilta kertoa käyttäjilleen, mitä kaikkea päivitys sisälsi tai korjasi.

Yhteistyö toisten laitteiden kanssa on testattu ja todettu: vanhempien Garminien kanssa olet bluetoothsiirtoa käyttäessäsi ihan yksinäsi, toimii, tai ei ja jos toimii, niin tulos voi olla erittäin erilainen. Pääsin kokeilemaan reitinsiirtoa toiseen samanlaiseen ja se sujui, kuin itsestään. Suorastaan pelottavan helposti.

Sitten se jännä juttu: samat laitteet tulkitsivat saman jäljen aivan erilaiseksi reitiksi.

Jopa niin, että toisen käyttäjän Garminin Basecampilla, sillekin tuli isohko päivitys applen koneille juuri äsken – täysin testaamatta vielä-, luoma jälki muodosti aivan erilaisen reitin laitteesta riippuen. Sitä ei alettu tutkimaan, miten eri asetukset laitteissa oli, paitsi että reitin uudelleenlaskenta oli sovitusti poissa päältä. Eli käytetty kartta ja laiteversio saattoi vaikuttaa.

Ilomantsin Möhkön museokanava

Lopputulos oli kuitenkin, että laitteilla suunnistaminen ei tuonut eri käyttäjiä vaivattomasti haluttuun kohtaan siirretyn reitin avulla. Sivusta seurasin, miten yksi käyttäjä naputteli sitkeästi hitu vanhempaan laitteeseensa reittipisteitä ja -risteyksiä gps-pisteinä, yksi kerrallaan, ja sillä tavoin päästiin likimain oikeaan tulokseen alkuperäisen reitin kanssa.

Mutta se näyttö…

Toimii itsellä jopa 60% kirkausasetuksella kirkkaassa auringonpaisteessa kuin unelma.

Ainoastaan kun aurinko paistaa suoraan selän takaa, ei näytöstä näe enää varjostamatta kuin aavistuksen. Satunnaisissa tunneleissa näytössä on jo sitten jopa hitu liikaa sitä kirkkautta.

Sama ilmiö toistuu alkuillan hämäryydessä, hetkeä ennen auringonlaskua. Auringon päästyä horisontin alle, näyttö himmenee suorastaan miellyttävään tasoon, tosin aivan valaisemattomalla metsäisellä tienpätkällä se tuntui hetkittäin jopa liian kirkkaalta. Tässä voisi olla asiaa, että laite hieman ennakoisi kirkkaudensäätöä hämärän hetkien aikaan? Siitä uupuu kuitenkin se valoisuudentunnistin, niin ohjelmoiva insinjööri joutuu vetämään asetuksen kanssa maaliin aika fiiliksellä.

Näytön operointi ”lennossa”, eli ajohanska kädessä vaati hetkittäin harmittavan tarkkaa tähtäämistä ja totuttelua, sillä esimerkiksi tulevaan puheluun vastaaminen vaatii millintarkan osumisen vastausnappiin, jonka alla heti on sitten se puhelun hylkäysnappi, eli hazardeja tuli paineltua. Eli isommat napit. Reilusti isommat, että ajaessa osuu sohiessaan helpomin oikeaan. Se puhelun tilaikkuna saisi sitten puheluun vastaamisen jälkeen vajota itestään pois näkyvistä.

Sen suurempia operointeja ei ajaessa toinna tehdä, oletuksena laite ei edes niitä antaisi tehdä, mutta turvatoiminnon voi ohittaa parilla tökkäsyllä. Ajaessa.

Mikä ei ole ihan fiksua, mutta tulipa siis testattua, että ei ole edes hankalaa. Se voisi olla vaikka pinkoodin tmv monimutkaisemman operoinnin takana, niin ajoturvallisuus pysyisi hanskassa ja laitteen käpälöinti tulisi pakosta tehtyä turvallisesti parkissa.

Puheluista

Laite tahtoo kaapata itselleen kaikki kypäräpuhelinyhteydet, mutta ihmetyttää, että intercom toiseen yksikköön ja normaali puhelu katkaisevat ajo-ohjeiden kuulumisen kokonaan, mutta esimerkiksi radion kuuntelu kypäräpuhelimella keskeytyy ajo-ohjeiden tahtiin. Tässä olisi kiva kohta voida itse vaikuttaa asiaan.

Musiikin kuuntelua ei tullut testattua esimerkiksi Spotifyn soittolistalta, tai laitteen sisäiseltä muistikortilta, eli siltä osin ei vielä ole tietoa, miten jenkkasee.

Sitten se murinan aihe: äänenlaatu on ajoittain suorastaan surkea. Etenkin puheluissa. Jotenkin sain välillä ohitettua laitteen puheluissa ja äänenlaatu oli laakista suorastaan kristallinkirkas. En tiedä, mitä painoin puhelua vastaanottaessa, mutta tahtoisin tietää, mikä on oikea tapa, sillä äänenlaadulla on merkitystä.

Opettelua tämä vielä vaatii

Ainakin se, miksi ja mihin ajo-ohjeet välillä katoavat kummastuttaa.

Kuin se, miksi laite ei näytä tiekohtaisia nopeusrajoituksia, kuin joskus, nykyään ei ollenkaan. Nopeuskameravaroitukset napsin laitteen tultua pois päältä turhina ihan suorilta.

Sitten myös se, miten ilmoittaa karttavirheistä?

Reissussa laite ei välillä osannut näyttää tankkauspisteitä, kylmiä tai lämpöisiä, tai näytti sujuvasti paikkaa, missä ei ole todistettavasti ollut toimintaa vuosiin, sen verran paksua vesaikkoa pukkasi parissa paikassa mittarikentän läpitte, aktiiviseksi tankkauspaikaksi.

Ja kun nopeusrajoitustieto vielä näkyi, tuppasi sekin olemaan ihan sitä itteään.

Ja se suunnistaminen Garminuniversumissa vaatii niksauttamaan aivot umpisolmuun paikkakuntien nimien kanssa.

Esimerkiksi Kuusjärven uimapaikka ja virkistysalue Vantaalla.

Se ei todellakaan sijaitse Suur-Hakunilassa.

Oikea termi olisi Hakunilan suuralue, mutta edellenkin kyseessä vähemmän tunnettu nimitys paikalle, jolle on olemassa oikea osoite: Kuusijärventie 3, 01260 Vantaa.

Kannattaa kokeilla, miten oma gps tulkitsee tuon osoitteen. Jos ei muuta, niin mielenkinnosta.

Sama totutusta poikkeava paikkojen nimeäminen toistuu useassa paikassa, tuo nyt vain esimerkkinä, kun tuli käytyä katsomassa entisiä hoodeja ja kummasteltua laitteen tulkintaa totutusta.

Datayhteydet

Laite tahtoo käyttää puhelimen nettiä, mm liikennetiedotteiden välittämiseen, jotka oman kokemuksen mukaan tuppaavat olemaan aika summittaisia, josko edes toimivat, eli todellisuus visiirin takaa voi olla aivan toinen, kuin laitteen tulkinta ja ruudulla näyttämä.

Etenkin rajan kylkeä viistävällä reitillä datayhteyksien pätkiminen on liki vakio, eli on ihan syytä napsauttaa luurista wifi ja bluetooth pois päältä, niin ei tyhjene luurin akku yllättävästi, kun puhelin ponnistelee nettiyhteyden muodostamisen kanssa. Hyvien yhteyksien alueilla ongelmaa ei ole ole ollut siinä määrin, että olisi ongelmaksi asti, tosin akku kuluu vauhdilla, eli kannattaa varautua latausjohdolla tai virtapankilla pidemmille matkoille. Ellei pyörässä ole asennettuna omaa wifipistettä. (tälläinenkin on tullut vastaan)

Tässä tosiaan näitä ensivakutelmia ja nyt tosiaan siitä vanhemmasta firmiksestä.

Katsotaan myöhemmin, mitä sitä saa naputeltua kasaan, kunhan suhde laitteen kanssa syvenee.

Published inLaitetestiTeknologia