Skip to content

Aina ei vaan suju

ihan niinkuin meinais.

Piti lähteä isolle kirkolle kaupoille, mutta.. Gessun akku päätti, että kerran käynnistyy, sitten sammuu.

Juuri olin lisännyt näpsäkät systeemit apuvirtaa varten, niin tulipa testattua nekin sitten käytännössä. Autosta yritin letkuttaa virtaa, mutta akku totaalisen kaputt, ei ota virtaa vastaan, eli: 13.4.2018 bensapumppurempan yhteydessä asennettu biltema-akku oli nyt virallisesti loppu.

Johan se akku kiukutteli ennen vastatehtyä ekaa kesäreissua, mutta jaksoi vielä sen yli.

Hyvä, että kesti ja vielä parempi, ettei huomenna napsahtanut, kun oli tarkoitus muutaman kaverin kanssa piipahtaa vähän maakuntakiertoksella ja olisi etäisyyksistä johtuen jääny reissu väliin, koska lähin akkukauppa on 35km päässä kotipihasta.

Puuilosta kävin ensinnä ettimässä, mutta niillä on kyllä akkuja, mutta ei mitään luetteloa, mistä luntata, mikä on passeli akku. Mikä meteli nousisi, jos sama olisi siinä ilmanputsariöljysuodatinhyllyn kohilla? Aika iso.

Nyt ei siis mennyt ihan putkeen palvelutilanne, sillä piti itsepalvelumyymälästä huolimatta kysyä henkilökunnan edustajalta asiaa. Tarjosi mittanauhaa, mutta kielsi avaamasta paketteja.

Menin siis Biltemaan. Motonetin akkuhinnat ovat maksuhaluilleni ihan liikaa laitteesta, joka on viimeistään taas sen kahden vuoden päästä uusissa. 66€ syletti kyllä ihan tarpeeksi tuostakin, mutta ajaminen on vaan niin kivaa, että piti kärsiä.

Akunvaihto sujuu kuin itsestään, kun ensin irroittaa satulat ja tankin, että pääsee ruuvaamaan akun napamutterit auki, sitten se on jo poistettavissa ja kasaus purkuvaihe toisteperin.

Kuvassa näkyy melkoinen hässäkkä, jota pitää ensi talven aikaan siistiä ihan tunteella. Nyt on juuri sellaisen äkkiätehdyn oloinen, tosin laatuosilla ja tarkkaan harkiten.

Nyt ootetaan sitä ajeluaamua silmä kirkkaana. Mikä on ihan kivaa.

Published inTeknologiaYleinen