kauden 24 aloituspainit

Alkaa ilmeisesti ikä vaivaamaan, kun gessun huoltojuttua pukkaa?

Kuitenkin: tästä lähtee

Viime kesänä huomasin, että takajarru, ABS2-systeemi, tuntuu hieman heikolta ja tahtoo jopa hiekkatiellä, satunnaisesti, lukkiutua. Koska ongelma tuli ja meni, en perehtynyt enempää, kunnes olimme tulossa kaudenlopetus mp-kirkosta Alavalta ja gessu löi kojetauluun vikavaloja, kuin mikäkin volkkari.

Tosin ei niitä ole kuin kaksi ja se toimen, ns GEN- valo, juoruaa mm takavalon toimimattomuudesta. Mikä huolestutti, oli ABS-vikavalon rivakka vilkkuminen ja kevyesti iltapäiväisellä maantiellä kokeilemalla: Kyllä. Absit kuolleet ja jarrutusvoimaa hallittuun pysähtymiseen tarvitaan melkoisesti.

Koska oltiin jo liki kotona, en ryhtynyt tilailemaan hinuria, vaan päätin sinnitellä kotiin asti.

Sitten kävikin niin, että kylmät kelit ja sateet alkoivat syksyn kiireiden ja keikkojen kamssa liki seuraavalla viikolla ja päädyimme peittelemään menopelit talven yli.

Kauden alkuun vika oli poistunut ja en lähtenyt sitä sen enempiä kaivelemaan.

Kunnes yhdellä sivutiellä mutaisessa paikassa rämpiessä sama valosirkus palasi. Ja siellä nyt toimiva abs viimeistään olisi saattanut tulla asfalttitaivalta enemmän tarpeeseen.

Google kuumaksi ja kyselemään osaavimmilta & tutkimaan ja diagnoosi oli, että pumpussa alhainen nestepinta takapiirissä. Sen toppaus ja järjestelmän (on muuten monivaiheinen ilmattava tuo!) ilmaus.

(Vinkki: siihen menee -04 gessussa varsin helposti litra jarrunestettä, vaikka ”vain” normaali jarrunesteen vaihtoprosessi kyseessä)

Takapiiri ei edelleenkään ota paineita ja vikavalot eivät nollaannu, edes maadoittamalla huolto-ohjeissa neuvottu diagnoosiplugin nasta.

Siinä sitten olin jo työntää koko vekottimen lähimpään juhanuskokkoon, kun silmään pisti jarrunestetippasu tukivarresta… mistäs sitä sinä tulet, kun putkia ei ole irroitettu??

Takajarrun sylinteri oli kyllä märkänä läikkyneestä jarrunesteestä, mutta ei sitä noin paljoa ole läikkynyt.. otin suojakumin sylinterin päästä irti ja nestettä lirahti suoraan kädelle. Solkenaan, kun painoi poljinta..

Tiivistekumit menneet.

Nopea nettihaku kertoi, että korjaussarjaa, eli kumeja, eikä varaosasylinteriä löydy maasta ja pyhien vuoksi ei voi soitella liikkeitä läpi.

Eli osoitteeseen www.baboon.eu, josta löytyy hollantilainen mp- osakauppa ja purkaamo. Ennenkin olen käyttänyt, mm tehdessäni tukivarsiremppaa, mutta firmalla oli silloin toinen nimi.

Osa löytyi, alle 30€, mutta 60€ rahdit, tosin DHL ja käteen asti, mutta silti suolaiset, vaan otettavahan se oli.

Osan tuloon meni kolme päivää, mikä ei ole paha, kun sentään Hollannista asti tulee. Posti ei olisi samaan kyennyt, edes Helsingistä.. Sillä aikaa kävi mielessä montakin vaihtoehtoista skenariota korjausprosessiin.

Kun sylinteri oli paikoillaan, alkoi takapiirin työläs ilmaus.

Pumpun ja jarrunestesäiliön nestetasoja saa sitten vahtia haukkana, eli silmäsä kipeiksi, sillä ilman imaisusta kertova korahdus palauttaa prosessin alkuun. Etenkin jos molemmat korahtavat.

Tiiän ja osaan nyt.

Eipä se toiminut sittenkään. Nyt alkoi jo hiipimään mieleen soittaa tutulle koneyrittäjälle, että tulee pihaan vähän isompaa monttua varten..

Korjausta tutkiessani olin katsonut myös ohjeita, miten pumppu ohitetaan osittain/kokonaan, eli hienosti sanottuna absit disaploidaan. Se tuntui vähän liialta, mutta nyt oli pakko tehdä ratkaisu ja se oli poistaa ongelmakohta yhtälöstä ja palata jarrujen osalta aikaan ennen gessua.

Nopsasti piti opetella jarruputkien teko ja väsätä putkenpätkät pumpun tulon ja lähdön tilalle eteen ja suora putki työsylinteriltä takajarruletkulle. Sen banjopultti olisi yhden ohjeen mukaan käynyt suoraan synteriinkin, mutta passelin avaimen puutteessa jäi kokeilematta.

Rumahan siitä tuli, kuin mikä, mutta toimii.

Julma reikä jäi tankin alle. Pumpusta piti vielä hyväksikäyttää päädyn elektroniikat, sillä takavalon piuhat, ml jarruvalon sähköt käyvät sitä kautta. Fiksaan, jos patentti ei toimi. Sulakerasiasta pitää nypätä ABS-rele irti ja varoitusvalo pimenee. Yleinen varoitusvalo jää palamaan, mutta siitä pääsee eroon tekemällä Homerit, eli mustaa teippiä päälle. kunnes saan aikaiseksi poistaa polttimon. (

Kuvassa näkyvä punainen kaapeli on juuri sitä, miltä se näyttää: apuvirran anto-/ottopiste. Eristetty Bilteman putkenkannatin takahäkissä on osoittautunut käytännölliseksi virtapisteeksi, kun apuvirtahetkessä ei tarvitse irroitella satulaa omastaan)

Testasin tutuilla teillä ja vaatii vielä opettelua, kun olen seitsemän vuoden käyttökokemuksella tottunut luottamaan teknologiaan, eli että mm pehmeällä alustalla renkaat eivät lukkiudu rivakassa jarrutuksessa. Koska täällä on vielä kelirikkoa ja sivuteille on paikoin ajettu pehmyttä soraa, on opettelupaikkoja löydettävissä ihan kiitettäväst Kestopäällysteellä homma sujui suorastaan mallikkaasti.

Yllättävää oli, miten tunnokas ja tehokas takajarrusta tuli, ilman abs-pumpun avustamaa jarrutusta.

Uuden pumpun hintaa en ole uskaltanut edes kysyä… kuulemma kallein komponentti. Näin kertoi henkilö, jolta pyörän ostin ja joka oli vaihdon joutunut teettämään tuoreeltaan saksantuonnin päälle.